Jak stworzyć własny program nie umiejąc kodować?

Na pewno wiele przedsiębiorców doświadczyło uczucia, że ma obiecujący pomysł na nową aplikację, ale nie do końca dysponuje niezbędną wiedzą z zakresu programowania, aby zmienić swoją wizję w działający projekt.
Nie jest to łatwe, ale aplikacja i tak jest możliwa do zbudowania. Przy odpowiedniej motywacji i właściwym podejściu, możesz zamienić pomysły i specyfikacje w działający kod.

Istnieje pewien sceptycyzm wśród programistów, że osoby nie będące specjalistami nie mogą budować udane firmy programistyczne (i słusznie), ale niektóre przykłady pokazują, że jest to w rzeczywistości możliwe.
Oto tylko kilka przykładów firm, które odniosły sukces, zbudowanych przez nietechnicznych założycieli:

• Etsy
• Groupon
• LivingSocial
• Fab
• Mahalo
• Gilt Group
• ShoeDazzle
• LegalZoom
• The Lobby
• 1000Memories

W niektórych z tych przypadków założyciele nietechniczni współpracowali z innym współzałożycielami posiadającymi umiejętności techniczne. Uzupełnianie swoich słabości o mocne strony innych osób może być dobrym rozwiązaniem.  Jeśli zatem znajdziesz partnera biznesowego, który ma wartość dodaną, możesz z niej skorzystać. Niestety, ta opcja nie zawsze jest tak łatwo dostępna.

Niemniej jednak, nie posiadanie kogoś, kto zakodowałby Twoje oprogramowanie dla Ciebie, nadal nie jest barierą nie do pokonania przy tworzeniu wysokiej jakości oprogramowania.
Jeśli nie masz zdolności programowania, oto kilka podejść, które możesz wykorzystać, aby przenieść swoje pomysły z szerokiej koncepcji do w pełni funkcjonalnego oprogramowania produkcyjnego.

1. Zapoznaj się z kodowaniem

Nawet jeśli nie zamierzasz zostać programistą lub samemu programować swojego produktu, mądrze jest zapoznać się z podstawami programowania, aby móc efektywnie zarządzać swoim projektem lub firmą.
Po pierwsze, nauka kodowania nie jest tak niemożliwa, jak się wydaje. Można tego dokonać. Na darmowych kanałach jest mnóstwo wysokiej jakości darmowych zasobów, z których możesz skorzystać na początek. Po drugie, jeśli nie chcesz poświęcać czasu na zaznajomienie się z kodowaniem, powinieneś choć trochę zapoznać się i zastanowić, czy naprawdę chcesz zainwestować czas niezbędny do zbudowania wymyślonego  przez Ciebie oprogramowania i czy Twój pomysł jest naprawdę tak dobry jak Ci się wydaje.
Code bootcamps to najszybsza, najbardziej efektywna droga do nauki programowania. Obecnie w całym kraju istnieją już code bootcamps, a wiele z nich jest relatywnie przystępnych cenowo. Jedynym ograniczeniem jest czas, który jest największym czynnikiem ograniczającym dla większości osób uczęszczających na obozy z kodem. Nawet jeśli w tej chwili nie masz zamiaru w tym uczestniczyć, Bootcamps może nadal wskazywać właściwy kierunek dla innych, mniej czasochłonnych opcji w Twojej okolicy.

Oczywiście, istnieje również wiele wysokiej jakości opcji uczenia się przez internet. Oto kilka z nich:

Code Academy
Khan Academy
Code School
EdX
Udacity

Założyciel Instagramu, Kevin Systrom faktycznie wybrał tę drogę, podczas zakładania Instagramu. Pierwotnie, był wykształcony i pracował jako marketer podczas studiów informatycznych online w nocy.

„Historia zaczyna się, gdy pracowałem w Nextstop. Kiedy byłem tam pracując w marketingu, zacząłem robić coraz więcej programowych rzeczy w nocy na prostych pomysłach, które pomogły mi nauczyć się programować (nie mam żadnego formalnego stopnia CS lub szkolenia)”.

Decyzja o nauce kodowania sprowadza się w dużej mierze do twojej sytuacji finansowej w porównaniu z dostępnością czasu.

2. Zaprojektuj prototyp

Jako nietechniczny założyciel, ważne jest, abyś mógł wizualnie zaprezentować swoje pomysły. Prototypowanie zapewnia, że zarówno ty, jak i ludzie, którym powierzysz swój pomysł, naprawdę go zrozumieją. Dobrze opracowane prototypy ułatwiają również pracę członkom zespołu, takim jak partnerzy, współzałożyciele i inwestorzy. Z prototypem możesz zacząć testować swoją koncepcję na potencjalnych klientach, aby zweryfikować swój produkt lub dalej go rozwijać.
Posiadanie dobrze przemyślanego prototypu lub przepływu pracy daje wiele możliwości.

Niektóre narzędzia do prototypowania i przepływu pracy są przystępne cenowo i proste w użyciu:

    • Logotec App Studio – jedno z bardziej zaawansowanych narzędzi na rynku, które pomoże Ci przejść właściwie przejść od pomysłu do pierwszej działającej wersji oprogramowania. Start bywa trudny, ale wsparcie firmy Logotec Engineering praktycznie umożliwi Ci sprawne wejście w świat aplikacji.

Programami, które mogą Ci również pomóc w budowie prototypu są:

  • InVision – pozwala na tworzenie i współpracę nad prototypami.
  • LucidChart – to profesjonalne flowcharty, mapy procesów, modele UML, wykresy org, itp.
  • Adobe XD – stworzysz od wireframe’u do interaktywnego prototypu.
  • Proto – znajdziesz tu interaktywne, wysokiej jakości prototypy.
  • Balsamiq -są tu szybkie, przypominające rozwiązania white board

Prototyp może nie zawsze być najlepszym rozwiązaniem (lub nie zawsze jest to możliwe ). Może jednak ułatwiać długoterminowe planowanie i pozwala na walidację niektórych koncepcji.

3. Rozwój i skalowanie aplikacji

O krok dalej niż prototypowanie, są teraz całkiem niezłe narzędzia do budowania oprogramowania metodą „przeciągnij i upuść”. Tak samo jak w przypadku narzędzi do prototypowania będziesz musiał zmierzyć się z szeregiem trudności, które tobie, jako nieprogramiście mogą utrudnić skalowanie aplikacji. Oto kilka rozwiązań na rynku, z którym możesz skorzystać:

    • Logotec App Studio – wspomniana wcześniej platforma pozwala Ci nie tylko na stworzenie prototypu ale i skalowanie oraz rozwój oprogramowania. Niezbędne tutaj wydają się szkolenia, które pomogą Ci zrozumieć proces skalowania aplikacji i odnaleźć się w mnogości opcji, które dostarcza Logotec.
    • BuildFire – pozwala wizualnie budować aplikacje dla systemu iOS i Android. Zasila ponad 10000+ aplikacji w App Store.
    • Bubble.is – umożliwia budowanie oprogramowania typu „wskaż i kliknij”.
    • AppSheet – tworzy niestandardowe aplikacje biznesowe z szablonów

4. Znajdź freelancera

Inną opcją na rozpoczęcie pracy nad swoim pomysłem jest znalezienie, osoby, która wykona pracę za Ciebie. Istnieje kilka stron, które pozwalają porównać freelancerów do twojego konkretnego projektu ze standardowymi kontraktami (np. https://www.freelancer.com/). Jeśli twoje potrzeby mieszczą się w określonych kryteriach.

To, czego szczególnie musisz szukać przed zatrudnieniem freelancera to:

– szukaj ocen i dobrych recenzji, może to potencjalnie uwolnić Cię od dużego stresu;
– bądź świadomy, że najniższe stawki nie zawsze są dobre, ponieważ kod nie jest potrzebny z bardzo wysokiej jakości, a deweloperzy mogą po prostu wystawić ci rachunek za większą ilość przepracowanych godzin;
– spójrz na próbki poprzednich prac i spróbuj znaleźć kogoś, kto wykonał projekt podobny do tego, który chcesz zrobić,  bądź również bardzo przejrzysty podczas definiowania swoich celów i zadań;
– spróbuj znaleźć dewelopera, który skupia się tylko na 1-2 projektach na raz;

4. Użyj agencji do oprogramowania

Budowanie MVP za pomocą agencji (tzw. softwarehousu) może być bardzo kosztowne i niepotrzebne. Zanim zatrudnisz agencję, powinieneś być pewien, że istnieje rynek dla Twojego produktu (skorzystaj wówczas z wcześniej wspomnianej aplikacji Logotec App Studio – do szybszej walidacji swojego produktu).
Jak już wiesz, że Twoja aplikacja cieszy się zainteresowaniem ze strony rynku i chciałbyś poprawić doświadczenia swoich użytkowników i wyjść szerzej, można rozważyć zatrudnienie agencji do tego.
Ale pamietaj, że musisz znać odpowiedzi na poniższe pytania:

  • czy masz MVP?
  • Czy zatwierdziłeś swój pomysł?
  • Jaką masz pewność, że inwestycja się zwróci?

Jeśli jednak wybierzesz tę opcję, jest kilka punktów, na które warto zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy:
Jakość nie zawsze jest równa ilości, a w dłuższej perspektywie najtańsza opcja może okazać się najdroższa. Co do referencji, porozmawiaj z kimś, kto już wcześniej korzystał z doświadczonej agencji. Agencja, która rzuca Ci wyzwania i zaprzecza Twoim pomysłom, może być czasem irytująca, ale wciąż bardzo cenna. Nie chcesz pracować z ludźmi, którzy we wszystkim Ci przytakują nawet jak nie masz racji. Dobre agencje wiedzą, co działa, a co nie, i w przeszłości pracowały nad podobnymi projektami. Zadawanie trudnych pytań pokazuje, że troszczą się o swoich klientów i chcą, aby osiągali jak najlepsze wyniki.
Poszukuj agencji, która może działać jako partner i dzielić się z Tobą kulturalnym dopasowaniem. Oznacza to, nawet jeśli czasem się nie zgadzasz (poprzedni punkt), że rozumiecie się i mówicie w podobnym języku.

6. Akceleratory lub programy przedsiębiorczości

Nietechniczne akceleratory odnoszą się do produktów, które nie są techniczne, ale nawet nietechniczne produkty czasami potrzebują oprogramowania wspomagającego, takiego jak aplikacja mobilna, sklep internetowy, portal społecznościowy, interaktywne demo itp.
Odpowiedni doradcy mogą powiązać Cię z odpowiednimi zasobami i poprowadzić we właściwym kierunku dla Twoich potrzeb. Co ważne, mogą powiedzieć Ci, na co nie musisz poświęcać dużo czasu i pieniędzy.
Nietechniczne akceleratory i programy przedsiębiorczości są najlepsze dla założycieli z pewnym stopniem trakcji, a najlepiej, gdy już zaczęli zarabiać.

Rzeczy, które powinieneś zrobić przed wydaniem pieniędzy i czasu na rozwój:

  • rozmawiaj z ludźmi – poznaj ich problemy;
  • nawet jeśli myślisz, że znalazłeś rozwiązanie dla swojej największej przeszkody, nie oznacza to, że wszyscy inni podzielają twój problem;
  • przed rozpoczęciem kosztownego i czasochłonnego procesu tworzenia oprogramowania powinieneś porozmawiać z potencjalnymi użytkownikami. Czy oni podzielają twój problem? Jak rozwiązują go dzisiaj? Ile zapłaciliby za konkretne rozwiązanie?;
  • najlepiej będzie, jeśli będziesz szukał nie tylko ludzi, których znasz, ponieważ ich odpowiedzi są zazwyczaj nieco tendencyjne;
  • częstym błędem jest dążenie do uzyskania „właściwych” odpowiedzi, które potwierdzają twoją hipotezę. Nie zadawaj takich pytań. Jest to trudniejsze, niż się wydaje, ale włóż w to prawdziwy wysiłek, a zaoszczędzi ci to czasu i pieniędzy;
  • porozmawiaj z co najmniej 20 osobami. Kiedy skończysz, musisz uczciwie zadać sobie pytanie, czy istnieje jakaś konkretna szansa na rynku: Czy [grupa docelowa] zapłaci [X zł] za [specyfikację konkretnego produktu], aby rozwiązać [konkretny problem]?.

7. Stwórz landing page

Mimo, że zidentyfikowaliście ze swoim odbiorcom wspólny problem, nie udowodnił Ci  jeszcze, że jest gotowy zapłacić, aby go rozwiązać. Z wielu przykładów wynika, że typową odpowiedzią, którą otrzymujesz, gdy przedstawiasz swój pomysł, jest..: „wow, to jest naprawdę super”, ale kiedy pytasz, czy chcą to kupić, dostajesz odpowiedź „na razie nie jestem zainteresowany”.

Zatwierdzenie pomysłu jest trochę trudne, zwłaszcza próba przejścia przez ten proces tak tanio i szybko, jak to możliwe. Zanim zaczniesz rozwijać lub robić cokolwiek, możesz w wielu przypadkach zacząć sprzedawać swój produkt (nawet jeśli jeszcze nie istnieje).

8. Przetestuj dopasowanie message-market

Wróć do ludzi, których pytałeś o ich problemy i potrzeby. Pokaż im swoją stronę i aplikację lub wyślij ją do nich. To, czego chcesz, to informacja zwrotna. Czy zapłacą za proponowane funkcje zestawione w wyznaczonej cenie?
Po raz kolejny musisz potwierdzić, że naprawdę masz rozwiązanie na problem, który warto rozwiązać za określoną cenę.